/

20/07/2021

De ce este diferit CV-ul redactat de un specialist?

Scopul CV-ului tău este să fii invitat la interviu și să demonstrezi că ești competent astfel încât să fii poziționat pe lista scurtă. Cu toate acestea, mulți profesioniști și manageri au CV-uri care în loc să le pună în cea mai bună lumină realizările, îi fac să pară mai puțin interesanți sau calificați decât sunt de fapt. Lucrul acesta se întâmplă din două motive.

Primul motiv este că scrierea de CV-uri de succes este un skill separat, nu ceva care vine de la sine pentru profesioniști din orice domeniu. Pentru cei care au acest skill, abilitatea lor de a se prezenta coerent devine un avantaj strategic, chiar și atunci când experiența sau realizările în domeniul lor sunt inferioare altor candidați.

Al doilea motiv este dificultatea de a te vedea pe tine însuți din perspectiva angajatorilor și de a-ți înțelege punctele forte și punctele slabe, precum și valoarea pe care o poți aduce unei companii.

Un specialist în elaborarea de CV-uri adresează aceste două puncte prin abilitățile și experiența sa de scriere propriu-zisă, precum și prin oferirea unei perspective fresh asupra parcursului carierei tale. De asemenea, un specialist în optimizarea CV-urilor care lucrează și ca recrutor știe ce fel de CV-uri vor recrutorii să vadă și care sunt standardele la care trebuie să adere un CV profesionist.

Un CV redactat de un specialist va livra rezultate superioare deoarece se va axa pe a demonstra că ești candidatul ideal și pe a evidenția motivația ta pentru postul și angajatorul vizate.

În acest articol te voi învăța care sunt etapele de pregătire a unui CV, modalitatea de a-l elabora și cum să îți identifici și incluzi competențele și realizările profesionale. Vom discuta de asemenea despre utilitatea CV-urilor, vom prezenta două dintre cele mai uzuale forme de CV și la final vei putea vedea și un exemplu de CV din care să te inspiri.

De ce ai nevoie de CV?

CV-ul este un instrument de marketing în care produsul de marketing ești chiar tu. Mai mult decât o prezentare neutră a parcursului tău profesional, este o șansă de a-l convinge pe cel care îl citește că ești persoana de care are nevoie.

Din această perspectivă, cel mai important lucru de amintit este că în elaborarea CV-ului trebuie să comunici angajatorului ce poți face pentru el și cum poți face performanță în acel rol. Cum dovedești că deții fiecare competență cerută pe postul pe care aplici? Îți personalizezi CV-ul astfel încât experiențele prezentate să reflecte aptitudinile cerute de angajator.

Dacă ai o amplă experiență profesională, va trebui să alegi acele proiecte sau competențe care sunt cele mai apropiate de nevoile angajatorului la care aplici în prezent.

       Ce poate să facă pentru tine un CV?

  • Să obțină un interviu
  • Să te promoveze pe tine și abilitățile tale
  • Să te ajute să răspunzi unor întrebări la interviu
  • Determină recrutorul să te țină minte chiar și după momentul interviului
  • Este expresia faptului că știi să comunici despre tine
  • Dă recrutorului informații despre tine ca persoană

Etapele scrierii CV-ului

Un recrutor sau un manager angajator reține până la 80% din prima pagină a CV-ului, iar începând cu a doua pagină procentul de informație scade cu 20%.

Având în vedere și timpul dedicat de recrutor unui CV, care este în medie de 5-10 secunde, conținutul primei pagini face ca un CV să fie selectat sau să-și atingă scopul. Încearcă să păstrezi lungimea CV-ului tău sub 2 pagini și să incluzi informațiile esențiale în prima pagină.

Tipuri de CV-uri

CV-ul cronologic se concentrează pe experința ta, pe acțiuni și realizări. Îl completezi în ordine invers cronologică, începând cu cea mai recentă experiență și adaugi competențele și contribuția pe care ai avut-o în fiecare rol. Atunci când ai un număr mare de experiențe profesionale, le incluzi doar pe cele mai relevante dintre ele.

CV-ul cronologic fiind utilizat cel mai des la nivel global, este mai simplu de parcurs și este potrivit cu așteptările recrutorilor. Un alt argument pentru acest tip de CV este faptul că arată progresul înregistrat de-a lungul timpului cu fiecare experiență de muncă. El oferă o imagine de ansamblu a carierei tale și a promovărilor obținute, în stilul ”Uite de unde am plecat și unde am ajuns!”

CV-ul funcțional se concentrează pe puncte forte și abilități. El încearcă să răspundă la întrebarea: ”Ce poți să faci și să obții în noua poziție pe care aplici?”. CV-ul funcțional include informații relevante despre tine axându-se pe ceea ce ai obținut, ce cunoștințe ai aplicat și ce contribuții ai avut în rolurile tale anterioare.

În acest tip de CV, experiențele sunt grupate în funcție de natura lor mai degrabă decât în funcție de angajatorul unde s-au petrecut. Poți avea de exemplu secțiuni separate pentru experiența ca manager și experiența ca profesionist în domeniul respectiv.

Ambele tipuri de CV trebuie să includă abilitățile și competențele tale în corespondență cu cele prezente în anunțul de angajare.

De ce? Pentru că asta demonstrează că ești candidatul ideal. Atunci când acorzi atenție conținutului anunțului și cerințelor, îți demonstrezi motivația pentru postul / angajatorul în cauză.

Cum identifici realizările tale profesionale

Pentru a-ți identifica realizările profesionale, începe prin a aduna toate informațiile despre tine și experiența ta de muncă anterioară, despre educația și pregătirea ta.

De unde obții aceste informații?

  • Din descrierea joburilor anterioare – fișe de post, competențe pe fiecare post
  • Copii ale formularelor din evaluarea performanței; dacă nu le mai ai, încearcă să-ți amintești tot ce poți din evaluare
  • Obiective anuale sau lunare care au fost stabilite și îndeplinite
  • Proiecte sau lucrări în care ai fost implicat, individual sau în echipă și rezultatele lor
  • Scrisori de apreciere sau recomandări pe care le-ai primit de la managerii tăi sau de la angajatori
  • Rezultate de la cursuri sau programe de formare și recomandările primite

După ce ai adunat aceste informații, încearcă să definești 2-3 realizări sau obiective îndeplinite pentru fiecare rol important pe care l-ai avut în cariera ta.

       Realizărilecheie pot fi descrise folosind următoarele idei de bază:

  • Îmbunătățirea proceselor
  • Inițiative pe care ți le-ai asumat și concretizat
  • Proiecte pe care le-ai gestionat
  • Bugete pe care le-ai coordonat
  • Planificări de resurse sau proiecte
  • Abilități și cunoștințe relevante utilizate
  • Metodologii și modele de bune practici implementate

Ce este o competență?

O competență este modul în care demonstrezi că deții cunoștințele, abilitățile, experiența și atributele necesare pentru a îndeplini o funcție într-o manieră  eficace / capacitatea de a exercita o anumită funcție. Competențele trebuie să răspundă la una sau mai multe întrebări pe care angajatorul și le pune despre tine:

  • Ce știi să faci și cum faci?
  • Poți să asiguri cerințele postului, cele stabilite de angajator, la standardele solicitate?
  • Ești capabil în toate aspectele funcțiilor cerute pentru a face performanță în rolul respectiv?

Pentru a afla ce competențe să incluzi în CV-ul tău, începe prin a face o listă cu cerințele job-ului la care aplici, în ordinea menționării lor de către angajator. Acordă-le o ordine a importanței: esențiale, dezirabile, opționale. Acum potrivește aceste cerințe cu competențele, abilitățile și calitățile tale și vezi cât acoperi din ele.

Sunt angajatori care urmăresc ca un candidat să acopere peste 80% din cerințe pentru a fi selectat.

Potrivirea aceasta în procente cu cerințele postului se face prin parcurgerea CV-ului de recrutor sau de un ATS (Applicant Tracking System), sistem inteligent de scanare și selecție automată a CV-urilor prin filtre și identificare de cuvinte și expresii cheie.

Dacă apreciezi că indeplinești doar 65-70% din cerințele poziției, ai putea să reconsideri aplicația pe postul respectiv. Acest lucru îți permite să fii mai eficient în a-ți găsi jobul potrivit, optimizându-ți CV-ul doar pentru posturile unde ai șanse să fii selectat.

Aici mai pot interveni factori legați de dimensiunea companiei și de strictețea standardelor în selecția candidaților. Oricum ar fi, poți să verifici și să aplici la job!

Exemple de competențe:

Leadership, Comunicare, Inovație, Orientare către client, Muncă în echipă, Conștiinciozitate

Exemplu de CV

Sper că ți-au fost de folos ideile și sfaturile din acest articol, iar pentru a le vedea puse în practică deschide CV-ul de mai jos.

Aceste recomandări de întocmire a CV-ului sunt frecvente în practică și reprezintă niște standarde. Te rog să le folosești doar dacă ți se potrivesc și dacă se pretează pentru postul pe care aplici.